Hírek
Fornetti csak egy van!2011. 03. 10., Csütörtök, 10:49
A vevők minden nap szavaznak
Évtizedek óta nem jelent meg igazi magyar élelmiszeripari márka a nemzetközi piacon. Míg a korábbi sztárok szinte nyomtalanul eltűntek, a Fornetti néhány év alatt valóságos diadalutat járt be Európában, és immár a kontinensen kívül is. A „pogácsás lánc” - mintegy 7000 tagot számláló! - boltjait Isztambultól Torontóig megtalálni, és a fejlődés egy percre sem állhat meg. Még akkor sem, ha kiválik egy partner a jól működő hálózatból. Erről, és a Fornetti sikerének titkáról is kérdeztük az alapító tulajdonost, Palásti József pékmestert.
- A napokban jelent meg a hír, hogy a dunántúli terület egy részén hálózatot üzemeltető, ráadásul Horvátországban is már több mint egy évtizede működő partnert, a Fornetti Pannon néven ismert Kft.-t a Fornetti Franchise kizárta soraiból. Egy szokásos magyar belharc vagy valami más érdek állhat a közlemény mögött? Netán pénzügyi, elszámolási viták vezettek a szakításhoz?
Palásti József: Egyáltalán nem ez utóbbiról van szó! A tízéves együttműködés során partnerünk mindig szerződésszerűen teljesítette fizetési kötelezettségét. A veszélyhelyzetet, amelynek véget kellett vetnem, az okozta, hogy a válságévekben az igali partner, gazdasági megfontolások miatt, nem hajtotta végre az aktuális fejlesztési programokat, sem a kereskedelmi partnerek bolti technológiáinak modernizálása, sem az élelmiszerminőség és –biztonság továbbfejlesztése területén. A Fornetti Franchise-nak alapvető és elsőszámú feladata manapság, hogy megvédje a vásárlóit a negatív külső piaci hatásoktól. Árainkat stabilizáljuk, és ahogyan eddig is, újabb és újabb termékekkel, szolgáltatásokkal kívánjuk megtartani a vevőink elismerését, bizalmát. A vásárlók minden nap pénztárcájukkal szavaznak azáltal, hogy a mi termékünket választják-e vagy sem! Bár 32 éve vagyok pékmester, és mindeddig megtudtam felelni nap mint nap a vásárlóimnak, de pontosan tudom, hogy a tegnapi sikereimért holnap a vevő nem fizet, mert mindig új, több és jobb kell a vásárlói bizalom fenntartásához.
- Egy ilyen kemény versenyhelyzetben nem túl kockázatos döntést hozott?
P.J. - Az igali partner kizárása franchise rendszerünkből nem a könnyű vagy nehéz döntés kategóriája. Nekem sem hiányzik a fölösleges vita, mert az én életem a szakmai innováció, a franchise rendszer építése és hál’ Istennek van dolgom elég. A Fornetti Franchise alapító tulajdonosaként azonban kötelességem volt a vevők és a befektetők érdekének védelmében megválni attól a partnertől, amelyik nem képes vagy nem akar együtt haladni az adott kor követelményeivel, aki veszélyezteti saját kiskereskedő partnerei profitérdekeit, és aki a válság éveiben nem hajlandó végrehajtani a vásárlók érdekében eltervezett programokat. Fogyasztóink és az üzleti partnereink bizalmának megtartásához jelenleg komoly anyagi áldozatvállalás szükséges, amelyet a Fornetti hálózat tulajdonosai szinte kivétel nélkül megértettek.
- Ez azt jelenti, hogy az igali üzemben gyártott péksütemények élelmiszerminőségi és - biztonsági szempontból nem megfelelőek?
P.J. - Olyan minőségellenőrzési programot működtetünk, amely mindeddig biztosította, hogy az igali üzemben élelmiszerfertőzés vagy hibás anyagok feldolgozása nem történt meg. Ellenben nem történtek meg azok az élelmiszerminőséget és - biztonságot erősítő beruházások, amelyek a Fornetti fogyasztók és a Fornetti márka termékeinek aktuális garanciáihoz szükségesek. A minőségi péksüteménygyártás tudniillik ott kezdődik, hogy kiktől szerezzük be az alapanyagot, hajlandóak vagyunk-e magasabb árat fizetni a minőségvédelem érdekében az alapanyagokért, és milyen erős saját belső kontrollt építünk fel a biztonságos élelmiszergyártás maradéktalan megvalósítása érdekében.
- Ma, amikor a világ tele van alapanyagbotrányokkal, a jó élelmiszer feltétele a nyersanyag és az ellenőrzés. De mit ért Ön a bolti technológiák modernizálásán? Elavult lenne a Fornetti hálózat?
P.J. - A Fornetti franchise rendszerből a vásárlók az üzleteket látják, hiszen ott vásárolnak. Ezeket többnyire családi vállalkozások, franchise partnerek működtetik. Ők ruháznak be saját üzleteikbe, ők kelnek fel hajnalban, az ő boltjaikban találkozik a vásárló a Fornetti tudásával. A gazdasági válság elsősorban az ő kisbefektetéseiket veszélyeztette, hiszen az átmeneti forgalomcsökkenés sokukat nehezebb helyzetbe hozta. A magyar piacon az a megengedhetetlen helyzet állt elő, hogy míg a kecskeméti központhoz tartozó, Magyarország nagyobb részét, beleértve Budapestet is lefedő franchise területen a 2009-2010 években a partnerek üzleteinek technológiai megújítására 1,5 milliárd forintot fordított a Fornetti Kft., ezzel segítve több, mint 600 partnerének munkáját, fejlődését, addig sajnos ez nem mondható el a volt partnerünk által működtetett területről. Ezt pedig nem engedhetjük meg egy országon belül, főként nem hazánkban, ahol a Fornetti létrejött.
- Érhette, érheti-e kár emiatt a vásárlókat?
P.J: A volt igali, master franchise partnerünk által ellátott megyékben a minőségjavító technológiai beruházások elmaradása miatt nem azt a minőséget kapta a pénzéért a vásárló, és nem azt a választékot találta eddig, mint amit megérdemelt volna! Nem lehet egy országban kétszintű, egymástól eltérő színvonalú franchise rendszer. Nekem pedig az a kötelességem, hogy Fornettiből csak egy legyen! Az eredeti, az igazi. A Somogy megyei, vagy a Baranya megyei vásárló a pénzéért ugyanazt érdemli küllemben és tartalomban, minőségben és biztonságban, mint a budapesti Fornetti partner, vállalkozó és fogyasztó.
- Akárhogy is nézzük, az igali partner kizárásával belső konkurenciát teremtett az országban. Nem tart attól, hogy a korábbi partner veszélyezteti a Fornetti piacát?
P. J: Én imádom a versenyt. Van is mostanság sok szép feladat körülöttünk, amikor a Fornetti Franchise Isztambulban, Moszkvában, Bakuban és az amerikai kontinensen, Torontóban nyitja üzleteit, illetve a 2011-es német exportcsomagot készíti elő. Egy igali vállalkozó, aki kizárta magát a velem való együttműködésből nem tekinthető versenyproblémának. Az igali vállalkozásnak valóban rendelkezésére állt minden lehetőség a Fornetti múltbeli tudásából. A Fornetti számára ez már a múlt. Én a Franchise felhasználó partnereimre és a vásárlóimra fogok koncentrálni. Amiben biztos vagyok, hogy a vásárló jól jár. Az ilyenkor szokásos brand váltási hercehurca eltart néhány hónapig, Fornetti csak egy van, nem mosható össze más márkanevekkel. Mindent megteszünk a vásárlók megtévesztésének megakadályozása érdekében. A Fornetti Franchise ereje abban áll, hogy a szóban forgó területeken is villámgyorsan felemeljük a minőséget. Sok kellemes, új termék és meglepetés fogja megmutatni azt, hogy mit tesz „az eredeti, az igazi Fornetti” a fogyasztóiért és a partnereiért.
A hír megjelent több médiában is:
Délmagyar: Megvált egyik franchise partnerétől a Fornetti
Élelmiszer: Igalt kivetette a Fornetti
Pénzcentrum: Rendkívüli felmondás: szerződést bontott a magyar sikercég
Trade Magazin: Igal távozott a Fornetti Franchise hálózatból
Napi Gazdaság: Vihar a magyar látványpékség-birodalomban - szakított a Fornetti
Propeller: Rendkívüli felmondás: szerződést bontott a magyar sikercég
168 óra: Megszűnt a szerződés a Fornetti és egyik jelentős partnere, a Fornetti Pannon Kft. között.
Élelmiszer: Vihar a magyar látványpékség-birodalomban (Frissített!)
Budapest Business Jurnal: Fornetti rows with master franchisor